Lesmateriaal groep 2

Fochteloërveen in Fochteloo en de Rietnymf in Munnekeburen in samenwerking met dansdocente Lianne Jacobs

Het liedje over de boswachter speelt een belangrijke rol bij de excursie en de dansles. Hier kun je het beluisteren (zang: Emma Winter / tekst: Sietske Bloemhoff).

Gaon jim mit, gaon jim mit, mit de boswaachter, 

En wat gaon wi’j dan zien?

Gaon jim mit, gaon jim mit, mit de boswaachter, 

Weet ie et ok misschien?

Fochteloërveen

De kinderen gaan op pad en beleven het Fochteloërveen. Dit doen zij samen met vrijwilligers van Natuurmonumenten en dansdocente Lianne Jacobs.
Wat beweegt er allemaal in de grond, over de grond en in de lucht? En hoe beweegt de grond zelf?
De kleuters leren deze dag over het unieke natuurgebied zo dicht bij huis, door te kijken, te luisteren, te onderzoeken, maar vooral door te bewegen.

De tweede dag gaan ze alles wat ze hebben gezien omzetten in dans en bewegen op muziek. Zo zal er langzaam een heel bijzonder volkje ontstaan met de meest grappige en bijzondere manieren van bewegen.

Voor de kleuters is er een lesbrief gemaakt waarin ze mogen meebewegen met het Stellingwerfs! Lees hier de Lesbrief Streektaal – groep 2. Luister ook naar de Stellingwerver woorden voor groep 2 en de muziekjes die gebruikt kunnen worden in een vervolg-dansles.

Rol voor de leerkracht

Vooraf

  • Omdat we de kinderen heel gericht willen leren kijken, maken we gebruik van kijkertjes. Deze kijkertjes maken de kinderen van tevoren in de klas en nemen ze mee op de dag van de excursie. Handig om het kijkertje met een touwtje om te hangen. Filmpje voor het maken van een verrekijker.
  • Benodigdheden   Makkelijk zittende kleren die vies mogen worden en laarzen zijn aan te raden.
    Voor de tweede dag op school zijn voor de kinderen ook makkelijk zittende kleren en een speellokaal nodig. Muziekinstallatie wordt meegenomen door de docent.

Rietnymf

Aan de hand van de belevingswereld van de jonge weesotter Abby, ontdekken de leerlingen in en om het Life & nature centrum De Rietnymf de natuur van het Veen- en Turflandschap. Zo ontdekken ze verschillende dieren, sporen, bodem/waterdiertjes, planten en turf. Wat zijn de schoonheden en de gevaren in het landschap voor de otter?

Tijdens deze ontdekkingstocht vertalen de kinderen de dingen die ze tegenkomen in dansbewegingen, samen met dansdocente Lianne Jacobs. De “verzamelde” bewegingen worden op school tot een dans gemaakt die vertelt over alles wat de kinderen beleefd hebben tijdens hun bezoek aan de Rietnymf.

lesprogramma Rietnymf

Voor de kleuters is er een lesbrief gemaakt waarin ze mogen meebewegen met het Stellingwerfs! Lees hier de Lesbrief Streektaal – groep 2. Luister ook naar de Stellingwerver woorden voor groep 2 en de muziekjes die gebruikt kunnen worden in een vervolg-dansles.

Rol voor de leerkracht

Vooraf

  • Boeken  Lees één of meerdere verhalen voor over otters. De leerlingen komen er dan achter wat otters zijn, dat ze veel van water houden en dat ze moeten oppassen voor het verkeer. Informatieve boeken zijn bijvoorbeeld: Dieren om ons heen – Otter van Michael Leach  en Dierenallerlei – Otter van Ting Morris
  • Kringgesprek Houd in de kring een gesprek over natuur: Waar denken de leerlingen aan bij het woord natuur? Is er ook natuur rondom de speelplaats? Haal eventueel wat natuur de klas in en stel er vragen over: Hoe heet het? Wat is het? Waar komt het vandaan?
  • Blinde reis  Maak met de leerlingen een denkbeeldige reis over het deel van het schoolterrein waar ze dagelijks komen: de leerlingen gaan lekker met hun hoofd op hun armen liggen en doen hun ogen dicht. U begint te vertellen: “Stel je eens voor dat je de deur van de school uitloopt. Wat kom je als eerste tegen?…” U laat de leerlingen allerlei plekjes op het schoolterrein ‘zien’. Hoe zou het ruiken op zo’n plek? Is het prettig om daar te zijn? Kun je je er verstoppen? Kun je er schuilen tegen de regen? Na afloop van het verhaal gaan de leerlingen buiten op onderzoek uit om te kijken of de dingen die ze hadden bedacht ook echt kloppen.
  • Benodigdheden   Makkelijk zittende kleren die vies mogen worden en laarzen zijn aan te raden.
    Voor de tweede dag op school zijn voor de kinderen ook makkelijk zittende kleren en een speellokaal nodig. Muziekinstallatie wordt meegenomen door de docent.

Achteraf

  • Tentoonstelling maken  Van alle (natuur)voorwerpen die de kinderen buiten hebben gevonden kunnen ze een tentoonstelling maken. De voorwerpen kunnen ze gezamenlijk sorteren en er kunnen naamkaartjes bij worden gemaakt.