Lesmateriaal groep 3

Museum ’t Kiekhuus in Wolvega in samenwerking met beeldend kunstenaars Willy Bergsma / Marjolein Spitteler

In groep 3 gaan de kinderen naar een bijzonder museum: ’t Kiekhuus. Dit museum is opgericht door Stellingwervers met een passie voor verzamelen. Roelof en Sjoukje Bakker zijn behept met een neus voor mooie, oude dingen. Jaren geleden zijn ze begonnen deze dingen te verzamelen. Zo ontstond bij hen ook het verlangen om deze verzameling aan anderen te laten zien. Een nieuw museum was geboren!

Om de kinderen diezelfde passie te laten ervaren gaan ze tekenend verzamelen. De kinderen worden gestimuleerd om zelf van alles mee naar school te nemen wat ze mooi vinden (als het maar niet al te groot is). Later, op school, worden deze dingen onder leiding van een van beide beeldend kunstenaars Willy Bergsma of Marjolein Spitteler vastgelegd. Met behulp van een “schaduwtekenaar” worden de schaduwen van de meegenomen verzameling getekend. De verzamelde tekeningen worden tenslotte, net als in het Kiekhuus, bij elkaar gebracht tot Verzamelkunstwerken!

Behalve de passie van het verzamelen komt ook de streektaal, het Stellingwerfs, tijdens het bezoek aan het Kiekhuus ruimschoots aan bod. Zie hiervoor de Lesbrief Streektaal – groep 3 en luister naar de Stellingwerver woorden voor groep 3.

Rol voor de leerkracht

Vooraf

  • De kinderen maken kleine tekeningen op één A4 van de acht Stellingwerfse woorden. Deze tekeningen nemen ze mee tijdens hun bezoek aan het Kiekhuus.
  • Kringgesprek De leerkracht praat samen met de leerlingen over wat ze mooi vinden en wat ze graag zouden willen verzamelen. Of misschien zijn er al kinderen die iets verzamelen… Zijn er ook mensen die ze kennen die dingen verzamelen?
  • Aan het eind van het gesprek krijgen ze de opdracht om zelf iets te gaan verzamelen. Zijn er thuis dingen die ze mooi vinden en waar ze wel meer van zouden willen hebben? De kinderen nemen de dingen mee naar school en in de klas wordt zo een verzameling aangelegd.
  • Benodigdheden Voor de tekenles op school zorgt de leerkracht voor een ontruimde werkplek / verduisterde ruimte voor de Schaduwtekenaars / digibord / afgedekte tafels / scharen en lijm

Achteraf

Vertelplaat Naar aanleiding van het verhaal “Een kilo kan een protte uutmaeken” maken de kinderen een vertelplaat. De Stellingwerver woorden kunnen hierbij worden gestempeld. Kunnen de kinderen de vormen en kleuren die ze hebben ontdekt in dit Veerkieker-project hier ook in verwerken?

  • Schoolmuseum De kinderen gaan met elkaar de basis leggen voor een nieuw museum: het Schoolmuseum! Samen spreken ze af wát ze gaan verzamelen en in de loop van de weken groeit de school-collectie… Na een bepaalde periode wordt er een hoekje in school gezocht waar alle verzamelde objecten op een mooie manier bij elkaar worden gelegd. De kinderen kunnen er informatiebordjes bij maken met een beschrijving van het object, voor de oudere kinderen misschien zelfs met een verhaal erbij. Het schoolmuseum is geopend voor alle kinderen, leerkrachten, ouders….