Lesmateriaal groep 3

Museum ’t Kiekhuus in Wolvega in samenwerking met vakdocent beeldende vorming Marjolein Spitteler

In groep 3 gaan de kinderen naar een bijzonder museum: ’t Kiekhuus. Dit museum is opgericht door Stellingwervers met een passie voor verzamelen. Roelof en Sjoukje Bakker zijn behept met een neus voor mooie, oude dingen. Jaren geleden zijn ze begonnen deze dingen te verzamelen. Zo ontstond bij hen ook het verlangen om deze verzameling aan anderen te laten zien. Een nieuw museum was geboren! (Nu inmiddels alweer 29 jaar geleden…)

Om de kinderen diezelfde passie te laten ervaren gaan ze tekenend verzamelen. Dat begint al in het museum, waar ze eerst worden rondgeleid in o.a. een winkel en een prachtig schooltje uit de tijd van Ot en Sien. Daarna mogen ze uit een speciale selectie van de Kiekhuus-verzameling voorwerpen kiezen en met behulp van een “schaduwtekenaar” de schaduwen daarvan tekenen. De kinderen worden gestimuleerd om zelf van alles te gaan verzamelen wat ze mooi vinden (als het maar niet al te groot is). Later, op school, worden ook deze dingen onder leiding van beeldend kunstenaar Marjolein Spitteler op dezelfde manier tekenend vastgelegd. Alle verzamelde tekeningen worden tenslotte, net als in het Kiekhuus, bij elkaar gebracht tot een Verzamelkunstwerk!

Rol voor de leerkracht

Vooraf

  • Kringgesprek De leerkracht praat samen met de leerlingen over wat ze mooi vinden en wat ze graag zouden willen verzamelen. Of misschien zijn er al kinderen die iets verzamelen… Zijn er ook mensen die ze kennen die dingen verzamelen?
  • Aan het eind van het gesprek krijgen ze de opdracht om zelf iets te gaan verzamelen. Zijn er thuis dingen die ze mooi vinden en waar ze wel meer van zouden willen hebben? De kinderen nemen de dingen mee naar school en in de klas wordt zo een verzameling aangelegd.
  • Benodigdheden Voor de tekenles op school zorgt de leerkracht voor een ontruimde werkplek / verduisterde ruimte voor de Schaduwtekenaars / digibord / afgedekte tafels / scharen en lijm

Achteraf

  • Nabespreking Als het Verzamelkunstwerk klaar is kijken de kinderen naar wat ze met elkaar hebben gemaakt. Waar kun je de verzameling van ieder kind afzonderlijk aan herkennen? (Kijk naar vorm, kleur, maar ook structuur van elk getekend object)
  • Schoolmuseum De kinderen gaan met elkaar de basis leggen voor een nieuw museum: het Schoolmuseum! Samen spreken ze af wát ze gaan verzamelen en in de loop van de weken groeit de school-collectie… Na een bepaalde periode wordt er een hoekje in school gezocht waar alle verzamelde objecten op een mooie manier bij elkaar worden gelegd. De kinderen kunnen er informatiebordjes bij maken met een beschrijving van het object, voor de oudere kinderen misschien zelfs met een verhaal erbij. Het schoolmuseum is geopend voor alle kinderen, leerkrachten, ouders….